Co to jest LPG

LPG skrót od angielskiego Liquefied Petroleum Gas) – płynny gaz ropopochodny, będący skroploną mieszaniną dwóch węglowodorów: propanu (o chemicznym symbolu C3H8) i butanu (C4H10), w różnych proporcjach. Ze względu na taki skład przyjęła się zwyczajowa nazwa propan-butan. Uzyskiwany jest jako odpad w procesie rafinacji ropy naftowej (stanowi około 2% masy przerobionego surowca), można go pozyskiwać również ze złóż gazu ziemnego (niewielkie ilości, zwłaszcza na początku uruchamiania nowego odwiertu).Jest z natury bezbarwny i bezwonny, dlatego z powodów bezpieczeństwa jest poddawany sztucznemu nawanianiu. Spala się w sposób relatywnie czysty, bez dymu i popiołów. Znajduje zastosowanie jako gaz opałowy (propan-butan), element chłodzący w chłodziarkach i zamrażarkach oraz gaz pędny w aerozolach (ze względu na mniejszą szkodliwość dla warstwy ozonowej). Jako płynny gaz znajduje zastosowanie między innymi do napędzania silników spalinowych.

Wyprodukowano go pierwszy raz już w roku 1910, a pierwsze komercyjne wykorzystanie datuje się dwa lata później. Przez dłuższy czas uważany był za produkt uboczny i spalano bezcelowo.

LPG kompresuje się i magazynuje w postaci płynnej przede wszystkim dla łatwiejszego przechowywania i transportu.Zaletą jest także fakt, że autogaz jest z natury gazem i nie ma potrzeby „rozpylać” go w komorach spalania tak, jak benzyny, przez co spala się wydajniej i bezpieczniej dla jednostki napędowej, nawet gdy ten jest zimny.

Autogaz jest paliwem wolnym od ołowiu, co może powodować w samochodach nieprzystosowanych do spalania benzyny bezołowiowej szybsze zużywanie zaworów i gniazd zaworowych. Dotyczy to wyłącznie starszych aut z silnikami gaźnikowymi, których liczba co rok spada.

Dzisiaj to źródło energii jest stosowane w szerokim zakresie w wielu krajach, między innymi Australii, Indiach, Hongkongu, Holandii, Niemczech, Włoszech, Armenii i oczywiście w naszym kraju. Kilku producentów samochodów wytwarza nawet modele z seryjnym systemem bi-fuel, przystosowane do spalania benzyny lub LPG. Jako alternatywa dla oleju napędowego, LPG jest używane na razie głównie w samochodach użytkowych, gdzie ma większą możliwość na zwrot kosztów montażu.

Atutem LPG, oprócz przyjazności dla środowiska i kieszeni kierowcy, jest także bezpieczeństwo stosowania. Zbiorniki z tym gazem są napełniane w 80%, co pozostawia rezerwową przestrzeń dla rozszerzającego się z powodu temperatury paliwa. Sporo zabezpieczeń w instalacji i osprzęcie zbiornika zapewnia bezpieczeństwo systemu LPG.